Samenwerking binnen het leergebied Kunst, Cultuur en Media
 
Op het Houtkamp College werken docenten samen binnen leergebieden. Er zijn vier leergebieden: ‘Communicatie’, ‘Exact’, ‘Wereld’ en ‘Kunst, Cultuur en Media’. In deze nieuwsbrief leggen de collega’s van het leergebied Kunst, Cultuur en Media uit hoe zij met elkaar samenwerken.

Binnen het leergebied Kunst, Cultuur en Media werken de kunstvakken muziek, drama en beeldende vorming intensief met elkaar samen. Door het verbinden van deze vakken ontdekken leerlingen dat de kunsten van verschillende vakken met elkaar samenhangen. Immers bij alle vakken draait het om ervaringen, gevoelens, gedachten en ideeën in een ander perspectief te plaatsen. En ook bij alle vakken kan kunst een verbeelding zijn van bijvoorbeeld een emotie of een reactie op een politieke of maatschappelijke kwestie.

Media zijn bij het verbinden van de drie vakken het centrale aspect. Door technologische ontwikkelingen ontstaan er andere toepassingsmogelijkheden en nieuwe vormen van kunst. Dit betekent voor het kunstonderwijs dat er, meer dan voorheen, aandacht mag zijn voor het digitale domein, zodat leerlingen nieuwe media en digitale technologie als middel leren gebruiken om kunst (mee) te maken.

In de twee brugklasjaren werken leerlingen aan vier projecten. Elk project start met een inspirerende kick-off die verzorgd wordt door kunstenaars van buiten de school of door de docenten zelf. In de daaropvolgende vaklessen worden een aantal korte opdrachten aangeboden waarin de verschillende kunstvormen worden belicht. Aan de hand van deze ervaringen kan een leerling een keuze maken in welke discipline hij/zij een eindproduct wil maken. Wordt het een eindproduct voor drama, beeldende vorming of muziek of een mix van kunstdisciplines? Tijdens het werken aan zijn/haar eindproduct wordt de leerling begeleid door zijn eigen kunstcoach. De vakdocenten ondersteunen het proces natuurlijk ook.

Binnen de projecten hebben de leerlingen een grote mate van keuzevrijheid. Sleutelbegrippen zijn ontdekken en ervaren. Doordat de leerling zelf keuzes maakt, ontstaat er een grote betrokkenheid. Tijdens de vier projecten leert de leerling dat kunst een veelzijdige functie heeft. Kunst kan verrassen, uitdagen en amuseren, en kunst kan verwonderen, irriteren, schuren of leiden tot verstilling.

Kunst, Cultuur en Media op het Houtkamp College: jij bent een maker en jij durft dat te laten zien.
© 2024, Houtkamp College. Alle rechten voorbehouden.
...